Maturitní slohové práce – jak moc velký strašák to je?

Slohovky z češtiny na GOAH

Já osobně patřím k těm, kteří se slohovek obávali méně. Alespoň špetka nejistoty ale neminula nikoho z nás. Český jazyk je jediný maturitní předmět, kterému se nelze vyhnout. Pokud chcete mít maturitu, musíte mít také maturitu z češtiny. Skládá se ze tří částí – didaktického testu, ústní zkoušky a slohové práce. Slohovky z českého jazyka se na našem gymnáziu konaly 7. dubna. Odstartovaly tak letošní maturitní maraton, kterým si musíme projít. Jak výstižně poznamenal p. prof. Válka: „Jedna dvanáctina maturity už je za vámi.“

V předchozích letech zajišťoval zadání CERMAT, tato společnost se stará o části maturitní zkoušky, které jsou na všech školách stejné. Tedy maturant z Biskupského gymnázia v Brně dostal stejná zadání jako student učiliště v Kyjově. Práce se potom opravovaly centrálně. Tento postup je však již minulostí. Témata i vyhodnocení si nově od letošního roku zajišťuje každá škola samostatně. Na scénáři, který se uplatňoval v minulých letech se mi líbí jeho objektivita. „Háčkem“ ale byla zadání samotná, která byla mnohdy až zbytečně náročná. Například referát na téma Národní obrození (rok 2017) nebo článek s prvky fejetonu o stereotypech spojených s různými profesemi: Nudný účetní a jiné stereotypy, z téhož roku. [1] S kvalitním zpracováním podobných témat v časovém limitu by měl problém i nejeden profesionál, co se potom očekává od osmnáctiletého studenta?

Na zadání od CERMATu jsme byli zvyklí, protože jsme se s jejich pomocí na den D připravovali. Věděli jsme sice, že se situace změnila a nás již bude čekat nabídka připravená našimi češtináři. Nebyli jsme si ale jistí, co přesně máme očekávat. Já jsem se nad tím moc nezamýšlel a oproti CERMATu jsem nečekal velký rozdíl. Počítal jsem s tím, že si z nabídky budu vybírat „menší zlo“ – zadání, které se dá nejméně zkazit.

Musím ale přiznat, že jsem se zmýlil. Když jsme ve čtvrtek ráno třesoucími se prsty otvírali složku s pokyny ke zkoušce, čekalo na nás příjemné překvapení. Osobně mohu říct, že by mi ani nevadilo nemít na výběr a dostat jednu z šesti nabízených možností přídělem. Všechna zadání se mi líbila. Nakonec mi padl do oka článek s prvky reportáže z místa pobytu ukrajinských uprchlíků: Třeba se za chvíli vrátíme (zadání č. 4), ten jsem zvolil já. Z mého malého průzkumu se zdá, že nejvíce z nás si vybralo zprávu z hasičského plesu (zadání č. 5) a bodovalo také vypravování (zadání č. 3).

Nebylo to snadné, snadné to ani být nemá. Ale bylo to fér, dostali jsme šanci uspět, ukázat, co umíme… Nikdo nám neházel klacky pod nohy v podobě zadání, u kterých vám zabere pět minut, než vůbec pochopíte, o co má jít. Za tohle chci škole a vyučujícím, kteří zkoušku připravovali poděkovat. A těm, které to ještě čeká bych na základě mé letošní zkušenosti chtěl vzkázat, že se není čeho bát.

Jerguš Dovala

Příloha: Témata písemné práce z českého jazyka – maturitní zkouška 2022


[1] https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/skolstvi-maturita-sloh-cesky-jazyk-cermat.A170412_205426_domaci_pmk

Vytisknout stránku Vytisknout stránku13. 4. 2022, 17:42, zobrazeno 368x