Soutěž o nejlepší studentskou úvahu

Každoročně Centrum jazykového vzdělávání Masarykovy univerzity vypisuje pro středoškolské studenty soutěž o nejlepší studentskou úvahu. Letošním soutěžním tématem bylo „Krize jako šance“. Také studenti čtvrtého ročníku ekonomického lycea Markéta Berková, Ivana Kutálková, Adam Neduchal a Eliška Nová se soutěže zúčastnili. Eliška Nová se umístila na krásném 2. místě. Odborná porota složená z akademiků ocenila především její neotřelý způsob uchopení tématu. Její práci si můžete přečíst níže.

Děkujeme všem za účast a Elišce moc gratulujeme a přejeme hodně dalších studijních i osobních úspěchů!


KRIZE JAKO ŠANCE

 Strach, nejistotu a zlost lze vyčíst z očí upřených k televizním obrazovkám, kde nám oznamují nová vládní opatření, která dopadají na životy každého z nás. Uplynulo již mnoho měsíců od chvíle, kdy celou planetu zachvátil těžko porazitelný a v té době ještě neznámý vir.

 Pojďme se ale posunout do současnosti, kdy si postupně začínáme zvykat na život pod rouškou a neustálé změny, týkající se zamezení šíření viru. Lze skutečně tuto koronavirovou krizi využít jako šanci posunout se někam dál, i když si nikdo není jistý tím, co přinese zítřejší den? Co když je to jen planá naděje, která v nás ještě zůstala?

 Pozastavme se nad dalšími krizemi, které náš svět sužovaly a sužují. Například uprchlická krize – na jedné straně přináší obavy se zvýšením nezaměstnanosti, která ztěžuje způsob obživy, na straně druhé přináší pochopení a toleranci vůči jiným etnickým skupinám. V případě klimatické krize se snižuje produktivita zemědělství, ale zároveň nás nutí přemýšlet nad ohleduplným chováním k přírodě.

 Co nám může přinést současná krize?

Domnívám se, že současná krize může zlepšit znalost moderních technologií, kompletně pozměnit strukturu zaměstnání a vzdělávání a vynutit si změny tam, kde je to již léta zapotřebí. Jsme na tyto radikální změny vážně připraveni? Jak dlouho dokáže fungovat školský systém při výuce z domu? Dobrá zpráva pro studenty je zajisté to, že i za špatného počasí nemusí opouštět teplo domova, odpadá starost s dopravou do školy, ale na druhé straně narůstá míra prokrastinace, neboť domácí prostředí nedává možnost plně se soustředit. Výuku často provází technické potíže a ani samotní vyučující si často nejsou jisti, jak danou látku správně vysvětlit v internetovém prostředí.

 Myslím si, že změna se nevyhne ani zdravotnickému systému, ve kterém se přijde na způsob, jakým prostudovat a ovládnout daný vir, aby se předešlo podobným situacím v budoucnu. Řešení ale nebude možné, pokud se budeme dále chovat bezohledně, porušovat vládní nařízení, vysmívat se jim, a tím zatěžovat zdravotnický systém, který je už nyní na samém pokraji zhroucení. Podle mého názoru je jen jedna cesta, jak se tomu vyhnout, a sice zamezením šíření dezinformací o škodlivosti očkování a možnost vystupovat v mediích jen pověřeným odborníkům, kteří skutečně mají co říct.

 Covid, co by krizi, lze brát jako šanci pro lidstvo, jak zpomalit životní tempo a ujasnit si, na jaké planetě a za jakých podmínek si přejeme v následujících letech žít. Možná, že teď je ten správný čas naší Zemi vrátit to, co nám několik stovek let dávala. Souhlasíte se mnou?

Eliška Nová, 4.E


Zdroj obrázku: https://www.renenekuda.cz/zakladni-principy-dobreho-psani/

Vytisknout stránku Vytisknout stránku18. 6. 2021, 09:18, zobrazeno 169x