- Kód oboru: 79-41-K/81
- výstupní certifikát: vysvědčení o maturitní zkoušce
Charakteristika přípravy v oboru
Příprava má široký všeobecně vzdělávací charakter. Žáci mají dostatek příležitostí osvojit si klíčové kompetence, tzn. osvojit si některé důležité vědomosti, dovednosti, postoje a hodnoty a dokázat je využívat v osobním, občanském i profesním životě. Smyslem vzdělávání není předat žákům co největší objem dílčích poznatků, fakt a dat, ale vybavit je systematickou a vyváženou strukturou vědění, naučit je zařazovat informace do smysluplného kontextu životní praxe a motivovat je k tomu, aby chtěli své vědomosti a dovednosti po celý život dále rozvíjet. Žáci si osvojují kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetenci občanskou a kompetence k podnikavosti. Ve vzdělávání jsou uplatňovány postupy a metody podporující tvořivé myšlení, pohotovost a samostatnost žáků.
Pro vzdělávání v tomto oboru jsou významné vyučovací předměty (vzdělávací oblasti) základní školy: Český jazyk, Cizí jazyk, Matematika. Učivo uvedených předmětů je důležité pro tento obor a bude na střední škole rozvíjeno a prohlubováno.
Uplatnění absolventů v oboru
Absolventi mají být vybaveni klíčovými kompetencemi a všeobecným rozhledem na úrovni středoškolsky vzdělaného člověka a být připraveni především pro vysokoškolské vzdělávání a další typy terciárního vzdělávání, profesní specializaci i pro občanský život. Absolventi v průběhu vzdělávání na gymnáziu získají široký vzdělanostní základ a dosáhnou takové úrovně klíčových kompetencí, která jim umožní dále rozvíjet schopnosti a dovednosti v procesu celoživotního vzdělávání a získávání životních zkušeností. Mají předpoklady pro vysokoškolské a další studium, pro jejich adaptabilitu v různých oborech a oblastech lidské činnosti, pro přizpůsobení se nově vznikajícím požadavkům na trhu práce i pro případné uplatnění v zahraničí. V souladu se školním vzdělávacím programem mohou být připraveni i s určitou profilací či zaměřením, kterými školy dotvářejí profil absolventa svého gymnázia.
Předmět | I. | II. | III. | IV. | V. | VI. | VII. | VIII. | Celkem |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Český jazyk a liter. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 33 |
Cizí jazyk I. | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 30 |
Cizí jazyk II. | - | - | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 18 |
Občanská výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - | - | - | 4 |
Základy spol. věd | - | - | - | - | 1 | 2 | 2 | 2 | 7 |
Dějepis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - | 14 |
Zeměpis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - | 12 |
Matematika | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 31 |
Fyzika | 2 | 2 | 2 | 2,5 | 3 | 3 | 2 | - | 16,5 |
Chemie | - | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | - | 13 |
Přírodopis/Biologie | 2 | 2 | 2 | 2,5 | 2 | 2 | 3 | - | 15,5 |
Geologie | - | - | - | - | 1 | - | - | - | 1 |
Inform. a výp. tech. | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | - | - | 8 |
Estetická výchova | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - | 13 |
Tělesná výchova | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 17 |
Volitelný předmět I. | - | 1 | 1 | 1 | - | - | 2 | 3 | 8 |
Volitelný předmět II. | - | - | - | - | - | - | 2 | 3 | 5 |
Volitelný předmět III. | - | - | - | - | - | - | 2 | 3 | 5 |
Volitelný předmět IV. | - | - | - | - | - | - | - | 3 | 3 |
Celkem | 29 | 30 | 31 | 32 | 34 | 33 | 34 | 31 | 254 |
Volitelné předměty:
Seminář z českého jazyka a literatury, anglická, francouzská, německá a ruská konverzace, společenskovědní seminář, dějepisný seminář, zeměpisný seminář, matematický seminář, deskriptivní geometrie, fyzikální seminář, chemický seminář, biologický seminář, informatika a výpočetní technika, seminář z hudební výchovy, seminář osobnostního rozvoje